درمان چاقی با تزریق داروی ضد دیابت

 24 دسامبر 2014- سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از داروی liraglutideساخت کارخانه ی نوو نوردیسک را ( که بصورت تزریقی برای کنترل دیابت نوع 2 بکار می رود) برای درمان  چاقی تایید نمود.

این دارو در بازار با نام Saxendaعرضه می شود، در سال جاری پس از تایید داروی خوراکی Orexigenدرماه سپتامبر این دومین دارویی است که از طرف FDAبرای درمان چاقی تایید شده است.

 بازار داروهای درمان چاقی با توجه به ناکارآمدی داروهای موجود ودرک چاقی به عنوان بیماری شیوه ی زندگی هنوز دارای  پتانسیل داروهای جدید است، داروی  liraglutideبرای بیمارانی با نمایه ی بدنی بیش از 30 تایید شده است، علاوه بر این  بیماران باید به یک بیماری مرتبط با وزن نظیر بیماری دیابت نوع 2 مبتلا باشند.

درسال 2010 سازمان  FDAداروی Victozaرا که دوز پایینی از داروی liraglutideاست برای بیماران مبتلا به دیابت تایید نمود، Victozaحاوی 1.8میلی گرم لیراگلوتید است درحالیکه داروی Saxendaحاوی 30 میلی گرم لیراگلوتید می باشد.

مدیر کمیته ی بالینی انجمن چاقی Lee Kaplainمی گوید: داروی Saxendaقابلیت درمان چاقی را دارد این دارو با کند نمودن سرعت تخلیه ی غذا از معده عمل خود را انجام می دهد. مطالعات نشان داده است نیمی از بیمارانی  که از این دارو استفاده کرده اند 5 درصد از وزن بدنشان کاسته شده است با این حال بعلت  تزریقی بودن  این دارو تقاضا برای استفاده  از آن کم خواهد بود.

پزشکان اغلب تمایلی به تجویز داروهای ضد چاقی که موثر بودن آنها ثابت نشده است، ندارند و این به دلیل عوارض جانبی قابل توجهی است که در ارتباط با داروهای تایید نشده  مشاهده  می گردد. FDAقبل از  این استفاده  از بسیاری از داروهای ضد چاقی را منع کرده است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/fda-approves-use-of-type-2-diabetes-drug-to-treat-obesity-94882095.html